14 augusti, 2009

Pussy reflekterar

"U must have something that they can play on the radio otherwise u will be a broke ass mixtape rapper... "

Min bror citerade Diddyen gång,har han berättadedå han själv hade ett möte med en "artist"(dock ingen som blev signad av bolaget)

Så min bror och jag hade en liten diskussion om musik som vanligt.. eftersom det är vår enda gemensamma intresse. Han är den som tänker business rakt igenom... när han får demos/mixtapes skickade tills sig så säger han alltid om det inte låter pengar så är det inte pengar..what ever that means... medans jag är den trogna konumenten.. den som letar efter ny musik 24/7,där text och beats är guldvärt.
Jag laddar inte ner musik jag köper den för att man vill ju att den artisten man stödjer ska kunna leva på det dom gör och fortsätta... men nu kan jag ju tackar spotify.

Jag tror på den sanna artisten som gör det han gör för att personen musik är the shieet, och skriver sina texter som kan relateras till de flesta och har ett bra öra för beats som ska passa just hans sound och till den exakta låten.
Affärsmannen tänker pengar, marknadsföring, pengar...han skiter i om det är ryhms i varje mening eller inte.. han har sin standard som han följer efter och mall på vad som passar radion, vad som sälja i mängder, vad som gör att just den artisten blir nästa stora händelse från Sverige sen Abba typ...

Detta är lite höna eller ägget dilemma. För hur kommer den artisten som kämpar att lyckas utan att bli en sellout för skivbolagen óch förvandlas till deras maronettdocka..(kolla lazee så fattar ni vad jag menar)... Det blir betydligt svårare för den artisten att hamna på min ipod lista trots att vi har internet som ger dom chansen men still... Vem är det som ska komma i första hand? Musikbolagen eller konsumenterna?
Inte konstigt att the voice som heter THE VOICE OF HIP HOP AND R`N`B spelar brittan och annat trams i nått som ska vara urban radio?

Så alltså om man skulle stappla upp konsumenterna, radio och musikbolagen i en näringkedja likande pyramid så hade alltså jag som konsument varit längs ned, istället för högs upp för det e trots allt jag om köper, i mitten plats har vi musikbolagen och längs upp har vi de stora media hallickar. hmmm, doftar New World Order här alltså!

Sue me, DO me!
Tack för de fina kommentarerna jag fick läsa när jag vaknade i morse, tänkte inte ens att det skulle vara en het debatt om crackskämtet. Fnask eller inte, pussy says thanx.

RMP

2 kommentarer:

  1. Eee dem orden sa Diddy till Biggie. Och jag tror nästan att Biggie blev signad eller?
    O vet du vad?
    Tror att det skulle bli hur kul som helst om du gick fram till bloggaren som bblev kallad crack och säger det till han face to face.
    Skulle nog va en fröjd för ögat :)

    SvaraRadera
  2. Eeeem på dig med, ja jag vet... men MIn bror citerade Diddy i detta sammanhanget då han växlade ord med en artist som kom till deras bolag och denna personen blev inte signad hos dom.

    SvaraRadera